VÝSTAVNICTVÍ A PREZENTACE VÝTVARNÉ KULTURY PRO UČITELE

Vydáno: 2025-04-25 11:12:39

Předmět Výstavnictví a prezentace výtvarné kultury pro učitele seznamuje studenty s teoretickými i praktickými aspekty výstavní praxe v kontextu výtvarné výchovy.

Otázky související s výstavnictvím a prezentací výtvarné kultury jsou ve většině případů spojené s obory zaměřenými na přípravu výstavních projektů. Metodika výstav aplikující nejnovější poznatky a trendy z oblasti muzeologie a kurátorství je tak logicky přístupná zejména budoucím kurátorům, galerijním a muzejním pedagogům, lektorům umění, kurátorům edukačních programů aj.

Role zprostředkovatele výtvarného díla je však vlastní i pedagogům výtvarné výchovy, kdy výstavní činnost - tedy zprostředkování a prezentace výtvarných děl tvoří podstatnou a nezanedbatelnou část pedagogické praxe.

Předmět „VÝSTAVNICTVÍ A PREZENTACE VÝTVARNÉ KULTURY PRO UČITELE „ si klade za cíl seznámit studenty se základními pojmy a přístupy v oblasti výstavnictví, muzejnictví a sběratelství. Teoretické přednášky mají nastínit specifika oboru a vymezit jeho hlavní otázky. Během předmětu je studentům představen podrobný vhled do praktické části realizace výstavy a do jednotlivých oblastí přípravy výstavního projektu jako jsou činnost kurátora, kooperace a role architekta, grafika, designéra, PR pracovníka aj. Náplní semináře je pak příprava modelového výstavního projektu obnášející jak odborné, tak technické a praktické aspekty.

V praxi to tedy probíhá následovně: studenti se rozdělí do jednotlivých týmů a jejich úkolem je realizovat výstavu, na níž prezentují své vlastní výtvarné práce.  

Teoretické východisko využívá především hermeneutickou metodu a teorii komunikace (komunikace prostřednictvím předmětu), ve které jsou reflektovány aspekty porozumění a interpretace.

Následně si studenti rozdělí „roli“ kurátora, architekta, grafika, designéra, PR pracovníka a v takto formovaném týmu připraví vlastní výstavní projekt.

Prezentace výtvarných prací neznamená tedy „pouhé připíchnutí děl na nástěnku“, ale je výsledkem komplexního přístupu a mezioborové spolupráce, hledání a utváření nových souvislostí a obsahů během práce s námětem (tématem). Během realizace dochází ke sdílení a kritice výtvarných názorů, rozvíjí se kritické myšlení, uplatňuje se citlivý způsob vnímání prostoru a bezprostředního okolí, posiluje se kontextuální aspekt a rozvoj pozorovacích schopností, kultivuje se otevřenost vůči vizuální kultuře za použití tradičních i alternativních forem prezentace se snahou zapůsobit na diváka esteticky, informativně a v neposlední řadě i emotivně.

 

Lenka Kovaříková

Plakát k výstavě E. Reitermanová, J. Knoblochová, E. Králová. R. Šperková

 

Plakát k výstavě J. Tišnovská, J. Týmlová, L. N. Šopejstalová, V. Princová