Člověk v pohybu 

Vydáno: 2023-10-17 12:04:47

Výtvarný úkol realizovaný na základní umělecké škole seznamuje žáky s možnostmi tvůrčího využití grafických technik.

Autorka: Mgr. Eva Vránová

Realizace: souvislá pedagogická praxe (semináře vedly: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D., Mgr. Monika Plíhalová)

Inspirační východisko: Futurismus, panning

Pomůcky: Papíry A3, skicák, tužka, suchý pastel, prezentace, rydla, lino, tiskařské barvy, lis

Učivo (vzdělávací obsah): stylizace, linoryt

Pomůcky: Papíry A3, skicák, tužka, suchý pastel, prezentace, rydla, linoleum formátu A4- A3, tiskařské barvy, lis

Motivace: Studenti jsou seznámeni s futurismem a hlavními představiteli pomocí knihy nebo powerpointové prezentace. Studenti hledají na jednotlivých dílech znaky futurismu a hádají o čem tento směr asi byl. Učitelka vzpomene i na obdiv k tehdejším moderním technologiím. 

“A nyní využijeme současné moderní technologie jako futuristé tehdejší.”

Zadání:

1. fáze: fotografování

Nejprve pořídíme motiv, který bude na vašem linorytu. Máte všichni mobil? Podívejte se do aplikace fotoaparát a najděte funkci sekvence fotek nebo dávkované snímkování. Pohybem vyjadřujeme všelijaké emoce a nálady, pohyb je naší součástí - ať už jde o aktivní či pasivní. Zamyslete se nad tím, jaký pohyb vás vyjadřuje. Může to být běh, chůze, skok, pohození vlasů… Rozdělte se do dvojic a právě v tomto pohybu se navzájem v sekvenci vyfoťte.

Jednu fotografii vyberte, ukažte nám ji a řekněte co zachycuje. 

2. fáze: stylizace

Zvětšete a zjednodušte vybraný motiv - Vzpomeňte si na díla promítané při prezentaci - zaměřte se na linii, kontrast a plochu. Jak se pracuje s barvou při linorytu? která místa nám zůstavají bílá a která černá (barevná)?  

3. fáze: linoryt

Vámi vybraný motiv překreslete lihovým fixem nebo tuší na lino, vybarvěte plochy a linie, která nechcete odrýt. Odryjte váš linoryt - v první vrstvě se zaměřte na světla - jakým směrem na vás na fotografii dopadá světlo? Používejte dynamické tahy rydla, pohyb lze vyjádřit i tloušťkou linie - může se zužovat, dělit nebo měnit směr. 

4. fáze: tisk

Barvu si nanášejte špachtlí na podložku a rozválejte válečkem. Poté barvu nanášejte na lino. Můžete je mezi sebou míchat a zkoušet přechody.  (Vznik alespoň 2 čistých tisků.)

A teď se nebojte experimentovat! Můžete nanášet barvu v různých směrech - umocní vám to pohyb. Barvy si různě namíchejte. Zkuste linoryt tisknout několikrát za sebe na jeden formát - vidíte ten pohyb?

Aktivita je koncipována jako výtvarná řada, kde na sebe jednotlivé  výtvarné aktivity navazují. 

Reflektivní otázky: Jaký pohyb jste vyjadřovali a proč? Co vám přišlo na úkolu jednoduché a šlo vám to samo a co pro vás naopak bylo složitější? 

Fáze výtvarné řady

  1. Povídání o futurismu, promítání inspirace

  2. Fotografování ve dvojici - funkce na mobilu v aplikaci fotoaparát - sekvence fotek

  3. Výběr fotografie, motivu - stylizace (rozdělení na plochy a linie) - kresba suchým pastelem

  4. Překreslení na lino + odrytí motivu

  5. Tisk,  experimentování s barvou

 

Vzdělávací cíle, očekávané výstupy RVP ZVU:

Žák: 

  • přistupuje k tvorbě poznáváním a sebepoznáváním, podle svých individuálních schopností - Žák zachytí v pohybu sám sebe, zamýšlí se nad tím, jaký pohyb ho vystihuje nebo naplňuje

  • si stanovuje dílčí cíle, které dokáže realizovat -  Žák si rozplánuje práci 

  • poznává a vědomě používá obrazotvorné prvky plošného i prostorového vyjádření (bod, linie, tvar, objem, plocha, prostor, světlo, barva, textura atd.), jejich vlastnosti a vztahy (shoda, podobnost, kontrast, opakování, rytmus, dynamika, struktura, pohyb, proměna v čase atd.) a jejich účinky dokáže porovnat a zhodnotit - Žák popíše své dílo a díla z dějin umění s použitím odborných výrazů 

  • vnímá smyslové podněty a vědomě je převádí do vizuální formy prostřednictvím výtvarného jazyka, inspiruje se fantazií nebo realitou, komponuje tvarové, barevné a prostorové vztahy, proměňuje běžné v nezvyklé - Žák navrhuje kompozici linorytu, vymýšlí pozadí, experimentuje s tiskařskou barvou

klíčové kompetence:

  • kompetence komunikativní - prezentace svého návrhu, diskuze při zadávání,  formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory

  • kompetence sociální a personální - preference motivu a barevnosti, skupinová práce

  • k řešení problémů - přemýšlí nad barevností při soutisku.