Člověk v pohybu
Vydáno: 2023-10-17 12:04:47Výtvarný úkol realizovaný na základní umělecké škole seznamuje žáky s možnostmi tvůrčího využití grafických technik.
Autorka: Mgr. Eva Vránová
Realizace: souvislá pedagogická praxe (semináře vedly: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D., Mgr. Monika Plíhalová)
Inspirační východisko: Futurismus, panning
Pomůcky: Papíry A3, skicák, tužka, suchý pastel, prezentace, rydla, lino, tiskařské barvy, lis
Učivo (vzdělávací obsah): stylizace, linoryt
Pomůcky: Papíry A3, skicák, tužka, suchý pastel, prezentace, rydla, linoleum formátu A4- A3, tiskařské barvy, lis
Motivace: Studenti jsou seznámeni s futurismem a hlavními představiteli pomocí knihy nebo powerpointové prezentace. Studenti hledají na jednotlivých dílech znaky futurismu a hádají o čem tento směr asi byl. Učitelka vzpomene i na obdiv k tehdejším moderním technologiím.
“A nyní využijeme současné moderní technologie jako futuristé tehdejší.”
Zadání:
1. fáze: fotografování
Nejprve pořídíme motiv, který bude na vašem linorytu. Máte všichni mobil? Podívejte se do aplikace fotoaparát a najděte funkci sekvence fotek nebo dávkované snímkování. Pohybem vyjadřujeme všelijaké emoce a nálady, pohyb je naší součástí - ať už jde o aktivní či pasivní. Zamyslete se nad tím, jaký pohyb vás vyjadřuje. Může to být běh, chůze, skok, pohození vlasů… Rozdělte se do dvojic a právě v tomto pohybu se navzájem v sekvenci vyfoťte.
Jednu fotografii vyberte, ukažte nám ji a řekněte co zachycuje.
2. fáze: stylizace
Zvětšete a zjednodušte vybraný motiv - Vzpomeňte si na díla promítané při prezentaci - zaměřte se na linii, kontrast a plochu. Jak se pracuje s barvou při linorytu? která místa nám zůstavají bílá a která černá (barevná)?
3. fáze: linoryt
Vámi vybraný motiv překreslete lihovým fixem nebo tuší na lino, vybarvěte plochy a linie, která nechcete odrýt. Odryjte váš linoryt - v první vrstvě se zaměřte na světla - jakým směrem na vás na fotografii dopadá světlo? Používejte dynamické tahy rydla, pohyb lze vyjádřit i tloušťkou linie - může se zužovat, dělit nebo měnit směr.
4. fáze: tisk
Barvu si nanášejte špachtlí na podložku a rozválejte válečkem. Poté barvu nanášejte na lino. Můžete je mezi sebou míchat a zkoušet přechody. (Vznik alespoň 2 čistých tisků.)
A teď se nebojte experimentovat! Můžete nanášet barvu v různých směrech - umocní vám to pohyb. Barvy si různě namíchejte. Zkuste linoryt tisknout několikrát za sebe na jeden formát - vidíte ten pohyb?
Aktivita je koncipována jako výtvarná řada, kde na sebe jednotlivé výtvarné aktivity navazují.
Reflektivní otázky: Jaký pohyb jste vyjadřovali a proč? Co vám přišlo na úkolu jednoduché a šlo vám to samo a co pro vás naopak bylo složitější?
Fáze výtvarné řady
-
Povídání o futurismu, promítání inspirace
-
Fotografování ve dvojici - funkce na mobilu v aplikaci fotoaparát - sekvence fotek
-
Výběr fotografie, motivu - stylizace (rozdělení na plochy a linie) - kresba suchým pastelem
-
Překreslení na lino + odrytí motivu
-
Tisk, experimentování s barvou
Vzdělávací cíle, očekávané výstupy RVP ZVU:
Žák:
-
přistupuje k tvorbě poznáváním a sebepoznáváním, podle svých individuálních schopností - Žák zachytí v pohybu sám sebe, zamýšlí se nad tím, jaký pohyb ho vystihuje nebo naplňuje
-
si stanovuje dílčí cíle, které dokáže realizovat - Žák si rozplánuje práci
-
poznává a vědomě používá obrazotvorné prvky plošného i prostorového vyjádření (bod, linie, tvar, objem, plocha, prostor, světlo, barva, textura atd.), jejich vlastnosti a vztahy (shoda, podobnost, kontrast, opakování, rytmus, dynamika, struktura, pohyb, proměna v čase atd.) a jejich účinky dokáže porovnat a zhodnotit - Žák popíše své dílo a díla z dějin umění s použitím odborných výrazů
-
vnímá smyslové podněty a vědomě je převádí do vizuální formy prostřednictvím výtvarného jazyka, inspiruje se fantazií nebo realitou, komponuje tvarové, barevné a prostorové vztahy, proměňuje běžné v nezvyklé - Žák navrhuje kompozici linorytu, vymýšlí pozadí, experimentuje s tiskařskou barvou
klíčové kompetence:
-
kompetence komunikativní - prezentace svého návrhu, diskuze při zadávání, formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory
-
kompetence sociální a personální - preference motivu a barevnosti, skupinová práce
-
k řešení problémů - přemýšlí nad barevností při soutisku.