Akustická kresba

Vydáno: 2023-10-17 11:40:41

Ukázka výtvarné úlohy pro žáky střední školy zaměřená na zprostředkování umění.

Autorka: Bc. Alžběta Huclová

Vyučující: PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Mgr. Monika Plíhalová

Inspirační východisko: Milan Grygar a Olga Karlíková, Ryoji Ikeda (konceptuální a experimentální umění)

Pomůcky: Šátek, lihové fixy, balící papír, reprodukce děl Milana Grygara a Olgy Karlíkové, reproduktor pro puštění muziky

Motivace: Aktivita je motivovaná reprodukcemi děl zmíněných autorů a jejich interpretací pomocí zvuků a hluků. Motivace probíhá jako výtvarný experiment v reakci na experimentální díla Milana Grygara a Olgy Karlíkové, kteří ve své tvorbě tematizují zvuky a hluky, každý trochu jiným způsobem. Na úvod výtvarné aktivity jsou žáci s jejich díly seznámeny. Učitelka jim ukáže reprodukce různých děl, každý žák má svou reprodukci, kterou se po krátkém výkladu snaží interpretovat pomocí tvorbou zvuků a hluků (bez pomocí hlasu). V kolektivu třídy kolují vždy dvě stejná díla, aniž by o tom žáci zpočátku věděli. Po předvedení performance žáci hledají zvukové podobnosti s ostatními vystoupeními, přicházejí na to, že vždy jedna dvojice reagovala na stejné dílo. Výtvarná činnost se odehrává v komunitním kruhu.

Reflektivní otázky k úvodu hodiny:
Jak na vás kresby působí? Co bylo jejich podnětem, co kresby podle vás vyjadřují?
Jak kresbu slyšíte? V čem vidíte paralelu mezi vizuálním dílem a zvukovou interpretací?
V čem jsou si zvukové intepretace podobně, v čem se liší?

Zadání:
Utvoř dvojice. Budete se jednotlivě střídat. Rozhodněte, kdo bude začínat. Jednomu z vás zavážete oči šátkem, aby nic neviděl. Druhý mu pomáhá a dohlíží na jeho bezpečnost, usadí ho na rozložený velký balící papír a dá mu do rukou, levé i pravé, psací potřeby. Vaším úkolem bude reagovat na hudbu Ryoji Ikedy. Skladba trvá 10 minut, pohodlně se usaďte a tvořte. Kreslete oběma rukama, váš kolega na vás dohlíží, abyste kreslili na papír a byli v bezpečném prostředí.

Reflektivní otázky:
Jaký to byl pocit kreslit poslepu a nemít tvorbu plně pod kontrolou? Jaké to je kreslit oběma rukama? Změnil se Váš názor na konceptuální a experimentální tvorbu? Má pro vás to, co jste právě tvořili uměleckou hodnotu?
 

Cíl: Žáci si skrz reflektivní tvořivou úlohu osvojí postupy experimentální a konceptuální tvorby inspirovanou díly Milana Grygara a Olgy Karlíkové. Vytvoří zvukovou reakci na vizuální díla výše zmíněných autorů. Žáci hledají ty prvky, které jsou společné jak pro zvukové, tak vizuální dílo. Na základě této aktivity si osvojují oborový jazyk. Následně vytvoří kresbu poslepu inspirovanou minimalistickými hluky Ryoji Ikedy.

Výchovně vzdělávací cíle:
Žák:

  • experimentuje s výrazovými prostředky;
  • osvojuje si oborový jazyk skrz interpretaci děl;
  • kultivuje své výtvarné myšlení, rozvíjí svůj názor za pomoci plánování realizace výtvarné úlohy;
  • rozvíjí svou fantazii, inspiruje se u druhých a sám se stává inspirací;
  • rozvíjí smyslovou citlivost.


RVP SOV a jeho konkretizace

Žák:

  • výtvarně vnímá, myslí a samostatně vyjadřuje vlastní výtvarný názor -> interpretuje a popisuje reprodukce děl a na základě nich tvoří svoje vlastní dílo;
  • objasní psychologické působení, jeho účinnost a význam -> popíše svoje pocity a emoce při tvorbě;
  • využívá výtvarné a výrazové možnosti jednotlivých médií, technik, technologií a materiálů -> tvoří dle pokynů učitele, vnímá hudbu a na základě ní kreslí;
  • samostatně experimentuje při řešení úkolu -> při kresbě využívá obě ruce, reaguje na hudbu.